7 maart 2011

Water

Een groot gedeelte van ons verblijf hier zijn we bezig met water. Dat is vooral omdat water hier schaars is en je je daarom beseft hoe essentieel het is om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. En je komt er ook eens achter hoe veel je er wel niet van gebruikt. Je gaat er nog meer over nadenken of je niet te veel gebruikt.
Vorige week zaterdag zijn wij in ons huis ingetrokken. Op dat moment waren de loodgieters nog bezig met het in orde maken van de waterleiding naar de gootsteen in de keuken, naar het fonteintje in de hal en naar de wc en de douche in de badruimte. Al het water komt uit een grote polytank die naast ons huis op een stellage van 3 meter hoog staat. Ik schat dat er zo’n 1000 liter in gaat. Die tank was , neem ik aan, vol vorige week zaterdag. Hij is nu leeg.
Op het moment dat onze gast Adrienne van het toilet gebruik maakt, is ineens het water op. How embarrassing. Maar wij, volunteers, zijn niet voor een gat te vangen. Wij geven geen krimp. We pakken het leven op alsof er niets gebeurd is en gaan over tot de orde van de dag. Jeannine en Adrienne gaan naar de markt. Ik ga afwassen (met drinkwater uit een fles).
Nu snap ik beter waarom onze Ruby ons bij het verstrekken van onze inboedel ons ook twee 100 liter emmers verstrekte. Als ze straks de polytank komen vullen, laat ik die emmers ook maar even vollopen, zodat we wat reserve water hebben als we weer eens plotseling zonder zitten.
Want binnen 2 uur komen ze water brengen, is er beloofd. Er is in onze omgeving geen waterleidingcircuit. In andere delen van Wa is dat er wel maar dat ervaren de gebruikers niet altijd als een genoegen: de druk op de waterleiding is erg beperkt, waardoor er maar een miezerig straaltje uitkomt. Onze polytank echter op 3 meter hoogte geeft prima druk, waardoor we onder andere bij iedere douchebeurt mogen genieten van een prima waterstraal. Als er dus water in de polytank zit, tenminste.
Zoals ik al zei: er is beloofd dat er binnen 2 uur een watertankauto van Lafrans voorrijdt die onze polytank weer volgooit. Dat zou 10 cedi moeten gaan kosten. Onze nieuwe kennis, die tevens buurman is op onze compound, is manager bij Lafrans en hij heeft ons eerder deze week zijn diensten aangeboden toen hij samen met onze landlord kennis kwam maken. Een telefoontje is genoeg om de bestelling in gang te zetten. Nu maar hopen dat ze echt komen, want morgen wordt Independence Day gevierd (de 54-ste) en dan wordt er niet veel gewerkt hier, vrees ik. En omdat deze nationale feestdag deze keer op zondag valt, is iedereen op maandag ook vrij.
Het water wat geleverd wordt door Lafrans is geen drinkwater. Tenminste niet voor ons westerlingen met onze gevoelige maagjes. In onze VSO-uitzet zat ook een waterfilter: 2 pannen op elkaar met in de bovenste 2 kalkfilters waardoor het wat in de onderste pan loopt. Daar zit een kraantje, waarmee we onze flessen vullen. Die zetten we dan ter koeling in de fridge (ik denk dat ik over 4 weken 25 % engelse woorden produceer in een tekst als deze).
We kochten in het begin heel braaf flessen bronwater (1 cedi voor 1,5 liter) maar zijn er inmiddels achter gekomen dat de plastic zakjes water van een halve liter in een tray verkocht worden van 15 liter welke 1,5 cedi kost. Het is dan wel geen bronwater, maar het is gefilterd water en lest de dorst net zo goed.
Als een Ghanees op bezoek komt, is het eerste wat je doet hem of haar water aanbieden. Nu geven we dus gastvrij ieder die het wil zo’n zakje. De gemiddelde Ghanees drinkt niet steeds een slokje, maar bijt een puntje van het zakje en knijpt de inhoud van de halve literzak in een keer in zijn mond om deze handeling routineus af te sluiten met het weggooien van het zakje in de openbare ruimte.
Het water is in de regel overdag handwarm. Om te douchen is dat niet altijd lekker. ’s Nachts koelt het wat af, zodat de ochtenddouche meestal wel verkoelend is. Overdag is het natuurlijk wel makkelijk voor je (af)wasjes.
3 liter water per persoon om te drinken, dan nog het nodige water voor koffie, thee en havermoutse pap. Water voor het koken van rijst, aardappels, spaghetti, groenten. Water voor het wassen van groenten en fruit. Water voor de afwas. Water voor de douche (2 maal per dag) en water voor de wc (als het tegenzit meerdere malen per dag – en het zit nogal eens tegen). Water voor het wassen van kleren. Daarmee maken wij met zijn tweeën in een week een polytank met water leeg, lijkt het. Vanaf nu gaan we bijhouden hoe lang we met een polytank doen.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Jeannine en Bas,

    Dat water zo'n dagelijkse aandacht vraagt is hier in NL toch niet in te denken. Dit vraagt van jullie het nodige gepuzzel en creativiteit, lijkt me.Verder leuk om te lezen dat jullie je eerste aanknopingspunten gevonden hebben om je aanwezigheid in Wa gestalte te geven. Het echte werk lijkt te kunnen gaan beginnen.
    Veel succes en sterkte bij het innemen van een juiste positie en hanteren van de broodnodige diplomatie.

    Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeanine en Bas,

    Ik heb net al jullie verhalen tot nu toe gelezen. Wat een mooie en pakkende verhalen! Ik waande me even helemaal in jullie leventje daar. Alle respect voor jullie hoe jullie omgaan met de omstandigheden daar. Das nog eens wat anders dan ons koude kikkerlandje met oneindig stromend water uit de kraan...;-)
    Heel veel succes met alles en ik hoop dat jullie van elke dag zullen genieten!

    Groetjes Tamara (Zwolle)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bas en Thea,
    wat een verhalen, net of je een boek zit te lezen. Ik wens jullie beiden veel succes toe.
    Groeten
    Ingrid Emmen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bas en Jeanine,

    Prachtig jullie verhalen! Ik kan me er zo een voorstelling van maken! Ik hoop dat jullie er erg van genieten, ondanks alle ontberingen. Erg goed dat jullie dit willen doen. Dit geeft je zoveel andere inzichten en rijke ervaringen.
    Gisteren is onze derde kleinkind geboren. Moeder en zoon maken het goed. Wanneer worden jullie opa en oma? Ik hoor het graag en probeer jullie te volgen.

    Veel groetjes
    Corien Ortonio

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He Pa, Jij moet me toch eens bijpraten over Thea? Ben je mijn moeder nu al beu? ;)

    @Corien Ortonio, onze zoon word geboren rond 8 Juli. :)

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jaap, dan wens ik jullie een hele goede voorbereiding deze zomer in afwachting van de kleine. Een bijzondere gebeurtenis! Je ouders zijn dan misschien fysiek ver weg, maar in gedachten vast heel dichtbij.
    Groetjes
    Corien Ortonio

    BeantwoordenVerwijderen