9 oktober 2011

Kobine festival in Lawra 4-6 oktober

Dat er een xylofoon festival in Lawra zou zijn omstreeks de oktobermaand was ons al vanaf het begin bekend. We waren ook steevast van plan om dat evenement te gaan bezoeken, wanneer het dan ook zal zijn.

Nu is het dan zo ver. Het feit dat we net in deze tijd onze werkzaamheden moeten uitstellen van onze baas de directeur maakt een bezoek alleen maar gemakkelijker. Een verzoek aan mij van het Teacher Resource Center in Lawra om hun computerroom wat op te schonen kan prima samen met het festivalbezoek. En uiteraard weten we ons altijd weer welkom in Abbie’s place, onze volunteercollega, op de campus van Lawra Secundary Highschool.

Lekker tochtje van 100 km op de motor er naar toe op woensdag. Heerlijk weer. We weten dat er wat venijnige stukjes dirtroad op ons wachten. Toch laat ik me met lage snelheid verrassen door een diepe kuil in de weg en tegen alle principes van een dirtbike in knijp ik mijn voorrem in en pats: daar lig ik op de zand- en rotsachtige bodem. Motor ok en ik enkele schaafwonden, een kapotte broek en een pijnlijke rug. De helm heeft erger voorkomen. We konden de reis gelukkig verder ontspannen afmaken.

Ik houd me deze dagen vooral met de computerroom bezig: er is veel werk te doen: 10 pc’s opnieuw installeren in een eenvoudig netwerkje. De beheerder vindt het geweldig dat ik er ben en samen hebben we 3 dagen enthousiast gewerkt, veel van elkaar geleerd en uitgewisseld.

Een drukte van belang op het festival dat zich voornamelijk op het grote veld van het jubileumpark afspeelt (elk dorp en stad in Ghana heeft een jubilee parc welke in 2007 zijn gemaakt t.g.v. het 50-jarig bestaan van Ghana). Het festival wordt georganiseerd om de oogsttijd te vieren die in dit jaargetijde plaatsvindt. Vooral de tweede dag zijn Jeannine en Abbie daar aanwezig. Bas volgt in de namiddag. Van 9 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds wisselen muziek dans en vooral speeches van hoogwaardigheidbekleders zich af. Bevoorrechten (waaronder wij) zitten onder schaduwrijke luifels, maar het gros van de mensen staat constant in de volle zon.
Wat blijft hangen zijn de mooi uitgedoste dansgroepen en het spontane, landurige dansen van grote groepen mensen op (xylofoon)muziek. En de uitvoering van de jacht met luide geweerschoten. En uiteraard Abbie’s place voor een relaxte avond, nacht en ochtend.

Op de terugweg naar Wa nog een vergadering van de VSO-volunteers in Jirapa (tussen Lawra en Wa) bezocht. Ik weet nu ook dat een Yamaha motor 2 olie-circuits heeft die allebei op peil gehouden moeten worden. En als je dat niet doet schijnt ie het ineens niet meer te doen (of ieder geval op een heel laag pitje). Nu dit nog even uitleggen aan onze mecanicien in Wa die onze motors onderhoudt….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten