1 juni 2011

werken = spelen

Ancilla Playhouse is een peuter/kleuterschool met 7 groepen. Ik werk in de 4 Nursery-groepen (van 3 en 4 jaar) met 45 tot 55 kinderen in elke groep. Voor ons onvoorstelbaar hoe je daar goed kan werken. De leerkrachten zijn niet geschoold. Ze doen erg hun best. In overleg met sister Monica, de directrice, probeer ik het leeraanbod en het klassenmanagement te verbeteren. Ze zitten heel de dag of spelen buiten. Deze school heeft best veel materiaal (gehad), als je het vergelijkt met met andere scholen. Maar het materiaal wordt onvoldoende gecontroleerd en verdwijnt in de broekzakken van de kinderen of het raakt kwijt. Niets blijft heel. Water naar de zee dragen dus.
Nu zijn we gestart met een plan om te werken in kleine groepjes. In groepjes van 10-12 kinderen gaan we op een rustige plaats buiten de klas werken: elke dag een andere activiteit: constructiemateriaal, teken-schrijfoefeningen, zand, puzzels en voorlezen/zingen/dans. Het gaat vooral om vrij spelen en hier en daar wat sturen en complimentjes geven. De leerkracht neemt zich één doel voor om de kinderen die dag te leren: bijvoorbeeld een nieuw rijmpje of een toren van 5 blokken. Na 30 minuten wisselen we van groep, zodat elk kind die dag aan de beurt komt. We leren ze ook opruimen.
Vandaag was de eerste keer! Het was enorm leuk, de kinderen speelden rustig, ze hoefden nu niet te vechten om een blokje (er was nu genoeg) en de leerkracht had tijd om wat te sturen, te vragen en te observeren. Volgende week zand!

1 opmerking:

  1. Hallo Bas en Jeannine,

    Erg leuk om jullie ervaringen te volgen via deze blogspot! Wat een verschil in onderwijs in vergelijking met Nederland. Ik heb nooit meer dan 34 kleuters in de klas gehad! Met belangstelling blijven we jullie volgen.
    Groetjes van Céline (en ook van Mario)

    BeantwoordenVerwijderen