28 juni 2011

Workshops

Iedereen op ons kantoor gaat naar workshops. Die duren soms een maar meestal meerdere dagen. In Kumasi, Tamale of Accra. Reizen en ergens overnachten is geen enkel probleem. Organisaties nodigen elkaar uit voor allerlei workshops. Bij onze collega's is het wel een paar keer per maand raak. Daarna moeten ze rapporteren aan de directeur. Op welke manier de opgedane kennis nu gebruikt wordt voor het werk is ons niet duidelijk. Het is een eigen leven gaan leiden, zonder verbinding met waar het voor bedoeld is, lijkt het. Heb je veel workshops dan ben je goed bezig. Je krijgt ook nog een onkostenvergoeding voor reiskosten en eten, dat maakt het heéél aantrekkelijk.
Nu heb ik vandaag mijn eerste workshop gegeven (van 2,5 uur, valt dus wel mee).Een van mijn taken is het creëren van awareness voor inclusie (= alle mensen/kinderen doen mee). Het is belangrijk dat veel mensen op allerlei niveaus zich bewust zijn van het feit dat er nog steeds veel mensen worden buitengesloten. Als je er weet van hebt, valt het je op -hopelijk- en dan is er misschien actie mogelijk.
Ik heb een korte film gebruikt Young Voices, waarin jonge mensen uit Tanzania en Uganda vertellen over wat inclusie voor hen betekent. Zoveel mooie momenten, een doof meisje dat vertelt dat haar ouders nu trots op haar zijn omdat ze naar school gaat en kan leren. De film maakte indruk! Ik heb een powerpoint presentatie gemaakt en veel actieve werkvormen gebruikt. Mijn ervaring met structureel coöperatief leren kwam me goed van pas. Iedereen betrokken en enthousiast, ja super! De directeur had me ondersteund met minerals en biscuits voor de aanwezigen, dat vinden ze hier belangrijk. Tevreden ben ik, over 2 weken nog een keer. Misschien later de districten in.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jeannine,

    Leuk om te lezen dat je daar ook dezelfde werkvormen kunt gebruiken. De eerste stap is gezet, hopelijk dat er nog veel zullen volgen.
    Succes in ieder geval.
    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iris Trommelen2 juli 2011 om 15:44

    Hoi Jeannine,

    De afgelopen tijd lees ik ieder keer jullie blogs.. wat maken jullie veel mee zeg!! En leuk om te lezen hoe je daar met de kinderen omgaat... Ook wilde ik je even vertellen dat ik gister mijn eindgesprek gehad heb op Het Palet.. en ik mijn stage daar met een zeer goed heb afgesloten! Nogmaals bedankt dus voor je eerste ondersteuning bij het opzetten van mijn gehele stage!
    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen