28 april 2011

Uitblazen in Mole National park

Samen met Adrienne, onze collega volunteer uit het nabijgelegen Nadowli hebben we besloten dat we er eens helemaal uit moeten. Mole National Park wordt ons doel. We boeken kamers voor drie nachten in het Mole Motel dat in het park zelf ligt. We verzoeken schriftelijk bij onze directeur om de week na Pasen vrij te mogen zijn. De toestemming wordt met drie prachtige handtekeningen en een stempel gegeven. Paaszondag , na de paasmis van half zeven ’s ochtends (die tot bijna half negen duurde) hebben we alvast kaartjes voor de bus gekocht. ’s Avonds na een continental paasdiner in het Upland Hotel vroeg naar bed om ’s ochtends weer tegen vieren op te staan voor de bus van 5 uur. Deze vertrok uiteindelijk tegen zessen. Het moet echter gezegd dat we nog niet zo’n voorspelbaar rustige en voorspoedige busreis hebben gehad. Tegen 10 uur zijn we in Larabanga gearriveerd, wat zo’n 6 kilometer van ons motel afligt. De ontluikende toeristenindustrie van dit dorpje wordt gevormd door een groepje jonge mannen die ons nadrukkelijk verwelkomt en hun diensten aanbiedt: tochtje naar de moskee, zitje in het plaatselijk restaurant en zo mogelijk per gehuurde fiets of achterop de motor naar het motel? We drinken wat en wachten op de jeep die ons vanuit het motel komt ophalen.
Drie heerlijke dagen gehad. Mooie kamer met airco, welke vooral ’s middags zijn diensten bewees. Een wandelsafari in de vroege ochtenduren was het hoogtepunt van ons verblijf: we hadden de dag ervoor al olifanten gezien, maar nu konden we ze echt vanaf enkele tientallen meters afstand observeren. Prachtig! Verder allerlei soorten antilopen, waterbokken, wrattenzwijnen, nijlkrokodillen, bavianen en andere soorten apen. En prachtige vogels die zich goed lieten bekijken. Een jeepsafari en een bezoek aan het informatiecentrum (inclusief museumrondleiding en video-documentaire) maakten ook deel uit van ons actieve programma. Verder veel geluierd, gelezen, gegeten en gedronken. En uiteraard geprofiteerd van het aanwezige zwembad en van het prachtige uitzicht op de drinkplaatsen voor de eerder genoemde dieren. Onze verrekijkers hebben goede diensten bewezen! Voor Bas werden deze dagen bekroond met het zien van de wedstrijd Real Madrid – Barcelona samen met andere fanatieke Barca-suporters die genoten hebben van de twee goals van Messi en van de rode kaart voor trainer Mourinho.
Mole National Park is één van de bekendere bezienswaardigheden in Ghana. Als zodanig wordt het ook veelvuldig bezocht door bijna iedereen die als toerist, stagair of vrijwilliger in het land verblijft. Het was dan ook een bijzondere gewaarwording om weer eens in een meerderheid van blanke mensen te vertoeven en samen de toerist uit te hangen.
De Nederlandse overheid en SNV hebben zich tussen 2000 en 2008 nadrukkelijk bemoeid met het upgraden van het park. Dit wordt door de huidige medewerkers nog steeds erg gewaardeerd. Met een beetje goede wil wordt de weg vanuit Wa maar ook vanaf de andere kant vanuit Tamale dit jaar nog geasfalteerd. Nu is dat nog de al in een eerder verhaal beschreven slechtst begaanbare dirtroad van Ghana. Asfalt brengt meer toeristen en zowel dat als de verbeterde infrastructuur op zich zal de lokale ontwikkeling ten goede komen.